Prognozy OutSystems dotyczące sztucznej inteligencji i niskokodowych rozwiązań na rok 2024
Organizacje uzyskają najwyższy zwrot z inwestycji dzięki połączeniu niskokodowej i generatywnej sztucznej inteligencji, priorytetowo traktując podnoszenie kwalifikacji.
OutSystems, będący globalnym liderem w dziedzinie wysokowydajnego tworzenia aplikacji niskokodowych, opublikował ostatnio swoje prognozy dotyczące tego, w jaki sposób managerowie zarządzający działami IT powinni oczekiwać ewolucji generatywnej sztucznej inteligencji i rozwoju niskokodowego w 2024 roku, a także, w jaki sposób mogą dostosować swoje strategie innowacji do rozwoju biznesu.
„Do 2028 roku 75% inżynierów oprogramowania korporacyjnego będzie korzystać z asystentów kodowania AI, w porównaniu z mniej niż 10% na początku 2023 roku.” – czytamy na stronie Gartnera. Wraz ze wzrostem popularności generatywnej sztucznej inteligencji w społeczności programistów, dyrektorzy zarządzający działami IT mogą spodziewać się największego wzrostu produktywności, gdy technologia ta będzie używana wraz z niskim kodem.
CIO OutSystems Tiago Azevedo podkreślił cztery kluczowe trendy, na które CIO, liderzy IT, menedżerowie programistów i szefowie transformacji biznesowej powinni zwrócić uwagę w 2024 roku.
Firmy muszą wyposażyć programistów w umiejętności kodowania w Low-Code i generatywnej sztucznej inteligencji, aby pomóc im przetrwać falę zakłóceń.
W 2024 roku deweloperzy będą musieli połączyć moc niskokodowej i generatywnej sztucznej inteligencji, aby tworzyć, testować i aktualizować aplikacje z niespotykaną dotąd szybkością.
Dzięki wbudowanym zabezpieczeniom platform niskokodowych, zespoły mogą swobodnie eksperymentować i wprowadzać innowacje bez obaw o prywatność i bezpieczeństwo związane z publicznymi modelami sztucznej inteligencji – twierdzi Azevedo. Technologie te uwolnią czas programistów, ograniczą powtarzalne zadania i złagodzą wypalenie, pozwalając im skupić się na długoterminowych projektach, które zapewniają największą wartość biznesową.
Organizacje będą musiały inwestować w programy podnoszenia i zmiany kwalifikacji, aby zapewnić programistom sukces, ponieważ umiejętności AI stają się coraz bardziej wartościowe. Odpowiednie szkolenie ma kluczowe znaczenie dla programistów, aby mogli dostosować się zarówno do pracy z nowymi narzędziami AI, po latach spędzonych przy użyciu tradycyjnych metod kodowania, jak również w celu skalowania ich pracy.
Role związane z obsługą klienta najszybciej odczują wpływ generatywnej sztucznej inteligencji
Chociaż ekspansja aplikacji obsługujących sztuczną inteligencję będzie najbardziej rozpowszechnionym elementem transformacji cyfrowej we wszystkich branżach, Azevedo przewiduje, że role związane z obsługą klienta będą miały najszybszy wpływ tej technologii na innowacje ze względu na jej szybki wpływ na wartość biznesową firm.
Gartner przewiduje ponadto, że „do 2026 r. ponad 80% przedsiębiorstw będzie korzystać
z generatywnych interfejsów programowania aplikacji (API) lub modeli sztucznej inteligencji (GenAI) i/lub wdroży aplikacje obsługujące GenAI w środowiskach produkcyjnych, w porównaniu z mniej niż 5% w 2023 roku.
Przedstawiciele działów odpowiedzialnych za bezpośredni kontakt z Klientem np. obsługi klienta lub przedstawiciele handlowi doświadczą wzrostu produktywności dzięki wsparciu narzędzi automatyzacji wspomaganych przez generatywną sztuczną inteligencję. Aplikacje z wbudowanymi funkcjami generatywnej sztucznej inteligencji będą w stanie pomóc usprawnić procesy, przewidywać potrzeby i umożliwiać specjalistom dostarczanie inteligentniejszych, bardziej spersonalizowanych interakcji z krótszym czasem rozwiązywania problemów.
W międzyczasie Azevedo spodziewa się również, że role wspierające, takie jak HR, będą coraz częściej wdrażać chatboty z generatywną sztuczną inteligencją, umożliwiając pracownikom szybkie i niezależne znajdowanie potrzebnych zasobów za pośrednictwem samoobsługi. Aplikacje oparte na sztucznej inteligencji usprawnią również procesy wdrażania i rekrutacji, dzięki czemu zespoły HR będą mogły poświęcić więcej czasu na najważniejsze rodzaje zaangażowania pracowników.
Zarówno rozwój natywny dla chmury obliczeniowej, jak i programowania Low-Code pomoże firmom podnieść się z zapaści gospodarczej w 2023 r.
Managerowie działów IT będą nadal traktować priorytetowo wydajność i wzrost, ponieważ borykają się z mniejszymi budżetami i niedoborem talentów. Według raportu KPMG US Technology Survey Report, w 2023 roku 65% dyrektorów ds. technologii będzie musiało zrobić więcej, mając do dyspozycji mniej zasobów niż w roku poprzednim. W 2024 roku firmy średniej wielkości będą coraz bardziej priorytetowo traktować technologię natywną dla chmury, w tym rozwój infrastruktury i aplikacji, aby sprostać temu wysokiemu zapotrzebowaniu na skalę, redukcję kosztów i łatwość zarządzania.
Coraz więcej klientów będzie oczekiwać spersonalizowanego doświadczenia na każdym etapie swojej podróży, w tym wdrażania klientów, samoobsługi i handlu elektronicznego – powiedział Azevedo. Rozwój natywny dla chmury umożliwia organizacjom szybkie i bezpieczne wprowadzanie w życie pomysłów na poprawę obsługi klienta.
Low-Code będzie nadal usuwać bariery komunikacyjne między programistami a liderami biznesowymi
Deweloperzy high-kodowi tworzyli dotąd aplikacje z długimi liniami kodu napisanymi w językach, których osoby spoza ich działu nie rozumiały lub z trudem identyfikowały z ich pracą. Silosy wiedzy uniemożliwiają prawie połowie programistów dzielenie się pomysłami w całej organizacji, zgodnie z ankietą Stack Overflow 2022 Developer Survey. Jednak niski kod pomaga zespołom programistycznym usprawnić komunikację.Platformy low-code prezentują kod w wizualny i prosty sposób, dzięki czemu zespoły programistyczne mogą łatwo zaprezentować swoją pracę – powiedział Azevedo. W 2024 roku przyczyni się to do lepszej współpracy i wyrównania celów między zespołami biznesowymi i technicznymi organizacji.