eIDAS – podstawowe założenia prawne
Tematyka związana z identyfikowaniem i potwierdzaniem tożsamości cyfrowych znajduje coraz szersze odzwierciedlenie w licznych regulacjach prawnych zarówno na poziomie Unii Europejskiej jak i krajowym.
Rozporządzenie eIDAS weszło w życie w lipcu 2016 r. definiuje wymagania i skutki prawne stosowania usług zaufania oraz usług identyfikacji elektronicznej, stanowiąc tym samym legalną podstawę dla zapewnienia bezpieczeństwa transakcji elektronicznych oraz potwierdzania tożsamości w usługach elektronicznych. Do tych usług zalicza się w szczególności: podpis elektroniczny, pieczęć elektroniczną, usługi wydawania, walidacji i konserwacji podpisów oraz pieczęci, znakowanie czasem, rejestrację doręczenia elektronicznego.
Rozporządzenie eIDAS ma zastosowanie do publicznie dostępnych usług zaufania, nie niesie natomiast skutków w zakresie zamkniętych systemów np. systemu bankowego
Warto zapamiętać!
O usługach elektronicznych w rozumieniu rozporządzenia eIDAS mówi się tylko wtedy, gdy są one efektem usługi zaufania. Dodatkowo usługa ta musi być świadczona przez niezależnego dostawcę – stronę trzecia, która na podstawie regulaminu i polityki usługi zaufania gwarantuje stronom z nich korzystającym bezstronność oraz bezpieczeństwo transakcji.
Na podstawie „ Identyfikacja i Uwierzytelnianie w usługach elektronicznych”, Związek Banków Polskich.