Dlaczego CONTMAN & Digital Banking?
W dniach 13-14 lutego wzięliśmy udział w konferencji Digital Banking & Payments Summit. Byliśmy na tym wydarzeniu również w roku ubiegłym. Można zatem powiedzieć, że za pierwszym razem zapoznaliśmy się z jego formą oraz zakresem tematyczym, natomiast tegoroczna edycja pozwoliła nam na skonfrontowanie ubiegłorocznych opinii oraz niejako ugruntowanie poglądu na tematykę konferencji w odniesieniu do tego czym zajmujemy się na co dzień.
Digital jest pojęciem bardzo szerokim, digital banking na pewno też, choć jak sama nazwa wskazuje odnosi się do tego obszaru świata finansów, który styka się z bankowością. Myliłby się jednak ten, kto powiedziałby, że digital banking to wyłącznie bankowość elektroniczna, elektroniczne kanały sprzedaży produktów finanasowych, aplikacje mobilne, PSD2, polish API i wszystko co się z tym wiąże. Gdybym miał laicko ocenić, to szacowałbym że wskazane zagadnienia wyczerpują digital banking mniej więcej w 60%. Pozostała część, być może mniejsza niż 40% – tu się nie upieram – to wszystkie te kwestie, które zazwyczaj też nazywają się w bankowości i finansach “digitalem”, które być może nie trafiają na czołówki agend konferencji, ale w bankach istnieją, mają się dobrze i są nieodłączną częścią programów “digital”, “paperless” czy “cyfryzacji”. Takie programy działają dziś w każdej szanującej się instytucji finansowej, zahaczając przy okazji np. o kwestie RODO. W tem nieco zawiły sposób udało mi się, mam nadzieję, odpowiedzieć Państwu na pytanie, co wspólnego ze sobą mają digital banking i CONTMAN?
Naszą odpowiedzią są również konkretne działania na poziomie tworzenia nowych rozwiązań oraz oferowania ich do bankowości. Na myśli mamy przede wszystkim CONTMAN Paperless. O szczegółach mogą się Państwo dowiedzieć po kliknięciu powyższego odnośnika lub kontaktując się z nami. W tym artykule chciałbym się skupić przede wszystkim na inspiracjach, których dostarczyła nam konferencja Digital Banking & Payments.
Być może niektórzy z Państwa śledzili naszą relację z konferencji na Twitterze, a jeżeli nie to najważniejsze wątki ze słowem komentarza zamieszczam poniżej. Zapraszam do lektury i zachęcam do obserwowania nas na Twitterze.
Wszystko zaczęło się od dyskusji panelowej o innowacjach. Dyskusje panelowe to zresztą naszym zdaniem jedna z najmocniejszych stron tej konferencji. Uczestnicy muszą wykazać się dużą dawką szczerości i wiarygodności, nie mogą sobie pozwolić na powielanie utartych opinii, oczekuje się od nich, że jeżeli już zabierają głos to podzielą się nie tylko swoimi osobistymi poglądami, a przede wszystkim tym co sądzą i jak działają ich organizacje. Oczywiście wszystko w granicach tych zapewne niekrytycznych z punktu widzenia biznesu kwestii. Tak czy inaczej, zdążyliśmy też zauważyć, że “digitalowi bankowcy” znają się ze sobą dość dobrze prywatnie i zawodowo. W takich warunkach nie rzuca się więc słów na wiatr.
Być może dlatego Tomasz Niewiedział z BZWBK zaczął bardzo szczerze:
Potem Katarzyna Siwek z Idea Banku powiedziała jedną z tych prawd, które każdy chciałby wyznawać, ale nie każdy niestety może sobie na to pozwolić. Szczęśliwi ci, którzy mogą.
Niedługo potem dyskusja zmierza w kierunku udanych wdrożeń. W tym przypadku jest podobnie: niektórzy o nich słyszeli, niektórzy je osiągneli, wreszcie są ci, którzy znają na nie przepis. Zwróciliśmy uwagę na tę wypowiedź, ponieważ jest w niej pewna część wspólna, łącząca nas i Bank Zachodni WBK, oczywiście poza tą, że CONTMAN współpracuje z bankiem od wielu lat. Częścią wspólną, o której myślimy jest zwinność. Można powiedzieć, że mamy biznesowe szczęście obserwacji tego jak duże organizacje stają się zwinnymi. A o naszej drodze do zwinności możecie Państwo przeczytać tu: “Jak nie przegadać zwinnego tygodnia …”
Na Digital Banking & Payments nie brakuje tzw. czynników inspirujących w skali makro. Prosimy o nieprzywiązywanie się do określenia, wymyśliliśmy je naprędce. Już pokazujemy o co chodzi:
W panelu dyskusyjnym dotyczącym PSD2 też nie zabrakło ciekawych wypowiedzi. Wybraliśmy tylko niektóre, szczególnie te dotyczące organizacji i zarządzania na tzw. akademickim poziomie. Do myślenia dała nam i jak sądzę nie tylko nam, wymiana poglądów pomiędzy przedstawicielami Alior Banku i Banku Zachodniego WBK:
Panel dyskusyjny dotyczący sztucznej inteligencji być może miał być takim luźniejszym, trochę oderwanym od rzeczywistości, a przez to bardziej rozrywkowym wydarzeniem. Nawet jeżeli się mylimy, to i tak okazało się, że dzięki tej swojej dla wielu ezoterycznej atmosferze ta dyskusja stała się jedną z ciekawszych. Nawet jeżeli już prawnie nic z niej nie pamiętamy.
Jednym z najbardziej merytorycznych paneli był ten dotyczący transformacji digital. Jak wspomniałem na początku tego artykułu, dziś w każdym szanującym się banku czy innej organizacji z sektora finansowego funkcjonuje “program transformacji cyfrowej”, w którego obszarze zainteresowań są wszystkie procesy biznesowe w organizacji i możliwości ich usprawnienia dzięki dostępnej technologii. Jedną z wypowiedzi, która zrobiła na nas największe wrażenie było wyjaśnienie tego, czym jest innowacja i czym się różni od usprawnienia, zaprezentowane przez Bartłomieja Noconia z Banku Pekao SA. Krótko mówiąc – nie bójmy się nazywać usprawnień po imieniu, zamiast do wszystkich działań przypinać, czasami całkowicie niesłusznie łatkę innowacji. I co więcej nie unikajmy ich w obszarach, w których nie mają one bezpośredniego przełożenia na wzrost biznesu, ale niosą ze sobą konkretne oszczędności na poziomie kosztów działalności organizacji.
Na konferencji Digital Banking & Payments usłyszeliśmy dokąd zmierzają banki, czym się aktywnie zajmują w swoich digitalowych obszarach, jakie szanse i zagrożenia wiążą z nadchodzącymi czasami i zmianami, czy boją się fintechów i czy same chcą nimi zostać. Jak się to ma do tego co robi CONTMAN, do obszarów w których z bankami współpracuje? Pierwsze wrażenie jest takie, że odległość jest znaczna, że poruszamy się w dość odmiennych rzeczywistościach – my i ci “digitalowi bankowcy”. Ale jeżeli sięgnąć głębiej, jeżeli zająć się jednym, czy kilkoma wybranymi procesami biznesowymi, to zwykle okazuje się, że w zdecydowanej większości z nich, gdzieś pojawiają się magiczne słowa “dokument” czy “sprawa”. Wówczas zdajemy sobie wszyscy sprawę, że jest nam właściwie po drodze. Wszystko wskazuje więc na to, że w przyszłym roku znów skonfrontujemy nasz punkt widzenia z bankową, digitalową rzeczywistością.