Fedex Day w Contman
W obserwowanym przez nas na co dzień dynamicznym świecie biznesu, innowacyjność, kreatywność i nieustanny rozwój stały się kluczowymi elementami sukcesu każdej firmy. Wraz z postępem technologicznym i zmieniającymi się wymaganiami rynku, pracownicy są coraz bardziej skoncentrowani na zdobywaniu nowych umiejętności, a zarządzający zespołem starają się pobudzić ich kreatywność i skuteczność w osiąganiu firmowych celów oraz własnym rozwoju kompetencji. Na bazie tych potrzeb, na początku XXI wieku, narodziła się idea Fedex Day, którą od kilku lat praktykujemy Contman. Właśnie o tej inicjatywie i o tym jak ona u nas wygląda, chcemy Wam opowiedzieć w kolejnym artykule z cyklu “Kultura pracy w Contman”.
Koncentracja na rozwiązaniu i celach, czyli czym jest Fedex Day?
Sama nazwa inicjatywy przywołuje nam na myśl amerykańską firmę kurierską FedEx. Nie bez przyczyny, gdyż nadrzędna idea jest podobna – dostarczyć w ciągu 24 godzin. Wywodząca się zza oceanu firma FedEx słynie z gwarancji dostarczania paczek w ciągu doby, co zostało wykorzystane w idei Fedex Day zapoczątkowanej przez firmę Atlassian. Jest to wydarzenie dające pracownikom całą dobę na pracę nad projektem niezwiązanym z ich codziennymi obowiązkami. Pracownicy w pojedynkę lub w dowolnie uformowanych zespołach pracują nad zadaniami związanymi z potrzebami ich oraz organizacji. Zależnie od założenia przyjętego w firmie, czas ten można przeznaczyć na rozwój kompetencji zespołów czy też rozwiązaniem wybranego wyzwania, lub problemu, jaki zidentyfikowano w organizacji.
Obszary, nad jakimi będą pracować, mogą zostać wskazane przez zarządzających firmą lub samych pracowników. Ich praca może skupić się np. na rozbudowie funkcjonalności produktu lub usprawnieniu firmowych procesów. Pod koniec wydarzenia, zespoły prezentują wypracowane przez siebie rozwiązania przed całą firmą i wspólnie decydują o możliwości ich wdrożenia. Najważniejszą wartością Fedex Day jest pozwolenie zespołowi na pełne skupienie się nad danym zadaniem, co gwarantuje koncentrację na konkretnych celach.
Fedex Day w Contman
Idea Fedex Day pojawiła się u nas kilka lat temu. Wydarzenie nie odbywa się u nas regularnie, ale zawsze wtedy, gdy pojawia się taka potrzeba. Dostosowując inicjatywę do naszych potrzeb, lekko zmieniliśmy formułę. Zamiast klasycznej wersji, która zakłada 24 godziny na znalezienie rozwiązania, my przyjęliśmy jeden dzień roboczy. Skrócenie miało na celu po prostu realizację wydarzenia w ramach czasu pracy zespołów. Nasze założenia były proste – cały jeden dzień przeznaczyliśmy tylko na prace związane z Fedex Day, a to oznaczało, że w tym czasie nie odbywały się żadne spotkania firmowe. Co więcej, dzień poprzedzający to wydarzenie był końcem sprintu, co oznaczało, że zespół programistów mógł odpocząć od regularnych zadań i skoncentrować się w pełni na swoim udziale w inicjatywie. Udział był dobrowolny, a zgłosić się mogli wszyscy pracownicy firmy. Oczywiście, brak obecności nie wiązał się z żadnymi konsekwencjami, a finalnie w naszym Fedex Day udział wziął zespół deweloperów wraz z architektem oraz PMowie.
Celem ostatniego, zorganizowanego u nas 14 lipca 2023 roku, Fedex Day była chęć zapewnienia pracownikom przestrzeni do rozwoju kompetencji. Wynikało to z konkretnej potrzeby, ponieważ w ostatnim czasie zostaliśmy partnerem OutSystems, dlatego chcieliśmy dać zespołom możliwość zapoznania się z platformą poprzez realizację odpowiednich kursów. Deweloperzy odbyli kurs Becoming a Reactive Web Developer Guided Path, a zespół PM kurs Delivering OutSystems Projects Guided Path. Pozwoliło nam to mocno zwiększyć wiedzę o systemie oferowanym przez naszego partnera, a także zrozumieć dokładnie nowe możliwości, jakie nam oferuje.
A co o Fedex Day sądzą nasi pracownicy?
Każdy zespół dostrzegł w wydarzeniu inne zalety. Zespół PM docenił możliwość pełnego skupienia się na rozwoju swoich umiejętności i wiedzy – Jestem bardzo zadowolona z tego, że miałam okazję wzięcia udziału w takim wydarzeniu, jak Fedex. Oczywiście jego formuła została zmodyfikowana do naszych firmowych potrzeb, nie zmienia to jednak faktu, że niejako “dostałam” jeden dzień w bonusie, tylko i wyłącznie na naukę i skupienie, co jest trochę jak PMowy święty Graal. Wykorzystałam ten dzień, żeby zapoznać się OutSystems, zrobiłam kursy, dzięki którym będę mogła w najbliższym czasie przystąpić do certyfikacji. Każdy, kto pracuje w IT, wie, że rozwój tutaj nigdy się nie kończy. – komentuje jedna z członkiń zespołu PM. Pozytywne odczucia miał także zespół deweloperów. Zarówno młodsi pracownicy, jak i ci bardziej doświadczeni, docenili szansę zaznajomienia się z nowymi rozwiązaniami, technologią i idącymi za nią możliwościami. Myślę, że Fedex Day to bardzo fajna inicjatywa, udało mi się podczas niej poznać, czym jest OutSystems, jak jest zbudowane. Podobało mi się, że miałem cały jeden dzień pracy tylko na naukę, zwłaszcza że to nie były tylko szkolenia, ale i rzeczywista możliwość stworzenia jakiejś prostej aplikacji. – komentuje nasz Junior Software Developer. Z kolei Software Developer, tak komentuje ostatni Fedex Day w Contman: Aktywność typu Fedex Day traktuję bardzo na plus. W codziennej pracy projektowej nie zawsze jest możliwość zapoznania się z nowymi rozwiązaniami i technologiami, które nie są bezpośrednio powiązane ze stackiem technologicznym głównego projektu. Podczas Fedex Day udało mi się sprawdzić na własnej skórze, jak wygląda praca z rozwiązaniem low-code na platformie OutSystems i jak bardzo różni się od standardowego pisania kodu.
Zalety płynące z Fedex Day dostrzega coraz więcej osób zarządzających firmami, wdrażając inicjatywę w swoich organizacjach. Jest to idealne narzędzie do rozwoju pracowników, jak i samej firmy. Warto pamiętać, że wydarzenia takie jak Fedex Day muszą być dostosowane do rodzaju działalności firmy, jej potrzeb, celów i strategii rozwoju. Dodatkowo, opracowując plan wydarzenia, najważniejszy jest cel, jaki powinniśmy sobie postawić. W naszym przypadku było to podniesienie kompetencji naszych pracowników związanych z platformą OutSystems. Dzięki temu, członkowie zespołu czują się pewniej i sprawniej poruszając się w oferowanych przez naszego partnera funkcjonalnościach.